Friday, January 6, 2012

POTENSI RBW YANG KITA MILIKI

Jumlah sarang yang terdapat di dalam sesebuah RBW ( andai kata semuanya berjalan dengan sempurna dan diurus dengan betul) boleh dianggarkan dengan menggunakan formula tertentu.

Formula ini diguna pakai bagi RBW yang telah berumur 5 tahun. Daripada sini anda boleh mengira dengan mudah anggaran hasil sarang pada tahun ke 2, 3 dan ke 4.

Formulanya ialah:-

(luas bangunan)x berapa tingkatx5 = Jumlah SBW setahun.

Apabila nilai di atas dibahagi dengan 120, anda akan dapat hasil setahun dalam Kilogram (kerana 120 sarang biasanya 1Kg). Kalau berat sarang di kali dengan harga sarang, kita akan dapat nilai pendapatan setahun, bagi RBW yang kita miliki itu. Untuk mendapatkan pendapatan sebulan , nilai tersebut di bahagi dengan 12.


WALIT MAMPU LONJAKKAN PENDAPATAN PERKAPITA

Kajian saya, terhadap satu keluarga Bumiputra di Rompin, Pahang, meyakinkan saya bahawa bidangusaha walit mamapu tingkatkan pendapatan secara significant. Bermakna kita kenalah bina rumah walit. Keluarga berkenaan, sebelum terlibat dengan bidangusaha walit mendapat pendapatan secara purata RM350 percapita sebulan. Setelah setahun RBW didirikan, hasil walit mula dipungut, pendapatan mereka meningkat dengan mendadak kepada RM1,350.00 percapita sebulan. Lihat gambar berikut.





RUMAH BURUNG WALIT BOLEH DIBESARKAN KEMUDIAN


Ramai yang beranggapan sebuah RBW misti besar dan tinggi, misalnya berukuran 30'(lebar) x 80'(panjang) dan setinggi 3 tingkat. Tinggi setiap tingkat ialah antara 10' ke 15'. Ini gambaran yang ditunjukkan oleh orang China. 


Sebenarnya, RBW boleh didirikan kecil, misalnya berukuran 12'(lebar) x 20'(panjang) dan dua tingkat. Tinggi setiap tingkat ialah 10 kaki. Rumah walit ini boleh dibangunkan dengan harga RM30,000.00 sahaja. Bahkan ianya mungkin boleh didirikan dengan harga yang lebih murah di tempat-tempat tertentu. Rumah walit ini boleh dibesarkan kemudian, dengan menggunakan hasil walit yang dikumpul. Lihat gambar-gambar berikut;



                                                RBW DIBESARKAN KEMUDIAN

No comments:

Post a Comment