Friday, August 26, 2011

ISU ISU SEMASA

KANDUNGAN NITRITE YANG TINGGI DI DALAM SARANG MENTAH WALIT kebelakangan ini menjadi topik tumpuan, bukan sahaja di Malaysia, bahkan di negera China. Ekoran daripada insiden ini negera China telah mengekang kemasukan sarang walit daripada Malaysia. Penglibatan media massa, khususnya di negara Chin telah mewujudkan keadaan seperti panik sehingga menjatuhkan permintaan sarang, yang kebanyakanya dibekal melalui Hong Kong, jatuh sehingga 50%.

Harga komoditi ini turut mengalami kejatuhan. Saya dimaklumkan kejatuhan gred A sehingga ke paras RM3,000 sekilogram sarang mentah.

Di Malaysia sendiri, ada pihak bank yang terus membekukan skim pinjaman yang berkaitan dengan bidangusaha walit. Ramai juga pengusaha baru walit Bumiputra yang merasa bimbang dengan keadaan yang berlaku. Tidak kurang juga pengusaha yang menagguhkan pembinaan.

Pihak Kerajaan, khususnya Kementerian Pertanian, sedang giat berusaha untuk memulihkan keadaan. Salah satu daripada usaha tersebut ialah membuat satu rombongan ke negara China dalam masa terdekat untuk memberikan penerangan serta berunding dalam hal-hal tertentu dalam usaha memperbetulkan keadaan.

Akan disambung.....


Halaman lain yang berkaitan: www.jombuatwalit.blogspot.com

No comments:

Post a Comment