Friday, August 26, 2011

RUMAH BURUNG WALIT PERLU DIURUS

Satu perkara lagi, ramai juga yang beranggapan sesebuah rumah walit itu tidak perlu dibuat apa-apa setelah pengoperasian bermula. Hanya tunggu masa untuk menuai sarang.

Tanggapan tersebut tidak betul. Sesebuah projek RBW itu akan hanya berjaya apabila ia diurus dengan tertib dan mengikut amalan-amalan yang dilakukan oleh mereka-mereka yang telah berjaya sebelum ini.

Ia juga bermakna, pemilik RBW seharusnya tahu apa yang perlu di buat di sepanjang tempoh RBW itu beroperasi. Dalam keadaan ini juga pemilik perlulah ada ilmu dan sedikit kemahiran di dalam bidang ini, supaya amalan-amalan tersebut dapat dilakukan dengan sebaik mungkin. Disamping itu, pengamatan, penelitian dan catitan perlu ada bagi merakamkan sebarang pengamalan baru yang boleh dijadikan asas atau tambahan kepada aktiviti pengurusan projek walit sedia ada.

Amalan pengurusan RBW tiada yang seragam dan tiada pula banyak maklumat di lapangan. Saya mencadangkan supaya anda berkursus (dengan AG Walit Training Centre atau lain-lain syarikat) untuk mengetahui teori dan amalinya beberapa aspek pengurusan RBW. Anda juga boleh meneliti nota yang saya sediakan di dalam bentuk CD seperti berikut.




                                       CD PENGURUSAN RBW BERHARGA RM60.00
             Jika berminat e-mail maklumat kepada azizolms@gmail.com


Dalam tempoh setahun pertama, pengalaman saya menunjukkan sememangnya hampir tiada kerja-kerja pengurusan selain daripada memastikan suara luar dan dalam bangunan senantiasa ada mengikut masa yang telah diprogramkan. Setiap kali hujan berlaku, kita kenalah pergi ke rumah walit untuk memastikan bekaln elektrik tidak terputus, bermakna sistem audio terus berfungsi seadanya.

Sebulan sekali, selepas temph 6 bulan pertama, kita harus memasuki bangunan dan membuat pemantauan dan pmeriksaan. Perkara-perkara yang diberikan tumpuan ialah keaadaan suhu dalam bangunan, musuh walit (terutamanya lipas), dan perkembangan jumlah sarang yang ada. Jika aroma (atau miasmata) dalam rumah walit telah berkurangan, sesuai dibuat penambahan tinja yang baru dan mencukupi.

Banyak lagi aspek pengurusan yang perlu anda ketahui. Jika anda berminat, silalah berurusan dengan saya untuk mendapatkan CD berkenaan.


Halaman yang berkaitan: www.jombuatwalit.blogspot.com

No comments:

Post a Comment