Monday, November 12, 2012

FAKTA PEMAKANAN SARANG BURUNG WALIT (EBN)

Salam hormat,

Paparan kali ini akan menambah ilmu serta kefahaman kita tentang kekuatan serta faedah EBN kepada badan dan kesihatan kita.

Pertama

Daripada 200 jinis gula yang terdapat secara semulajadi, hanya 8 sahaja daripadanya amat diperlukan oleh badan kita untuk berfungsi secara normal. Gula-gula tersebut ialah xylose, fucose, galactose, glucose, manose, N-acetylglucoseamine, N-acetylgalactoseamine, N-acetylneuroaminic acids (Sialic Acid ). 7 daripada 8 gula-gula ini terdapat di dalam EBN.

Kedua

Sialac acid turut dikaitkan dengan kepintaran minda dan fungsi sistem saraf pada kanak-kanak. Ia juga boleh menurunkan LDL dalam darah. Acid ini juga dikaitkan dengan ketahanan seseorang terhadap jangkitan influenza (selsema) jinis A&B. Ia juga dikaitkan dengan tahap kesuburan seseorang.

Ketiga

N-acetylgalactoseamines diperlukan oleh sistem saraf untuk berfungsi dengan lancar. Kekuranagn gula ini dalam darah kita boleh menyebabkan kehilangan daya ingatan yang serius.

Keempat

N-acetylglucoseamines adalah merupakan bahan asas (precusor) kepada glycosaminoglycan. Glycosaminoglycan ialah bahan atau struktur komponen tulang rawan (cartilage) di sendi-sendi kita. Bermakna mengamalkan memakan EBN, terutamanya oleh golongan tua boleh menghindarkan penyakit sendi (arthritis) dan amat sesuai bagi mereka yang sedang mengalami penyakit ini.

Saya petik fakta-fakta yang tersebut di atas daripada International Food Research Journal 18 (3): 1123 - 1127 (2011) pada bahagian Introduction penerbitan berkenaan.

Bermakna EBN ini amat berguna dalam usaha menjaga kesihatan seseorang. Sesiapa yang mampu atau yang bermasaalah seperti yang dipaparkan di atas anda digalakkan mencuba mengamalkan memakan EBN ini. InsyaAllah ada kesanya.

Skian,


Dr Azizol Mohd Sharun

No comments:

Post a Comment