Thursday, December 26, 2019

TINJAUWAN PETERNAKAN WALIT DI PULAU PANGKOR


Salam hormat,


Pada 22hb hibgga 24hb Disember 2019 baru-baru ni saya bekesempatan melawat Pulau Pangkor. Tunjuan utama berkunjung ialah untuk melihat keadaan dan suasana pulau menjelang perlaksanaan Pulau Pangkor Bebas Chukai Tahun 2020. Itu bukanlah perkara utama yang akan ditulis disini. Di samping percutian ini saya juga meneliti dan memerhati perkembangan peternakan burung walit. Kita semua tahu pulau ini tidak jauh dari bandar Setiawan, yang mana terkenal dengan peternakan burung walitnya.




Beberapa pagi dan petang saya memerhatikan ke udara di sekitaran Telok Ketapang, di mana kami menginap, memang kelihatan ada burung-burung walit beterbangan diudara. Keadaan ini meyakinkan saya di pulau ini misti ada beberapa buah RBW. Keadaan ini tidaklah menghairankan saya, memandangkan sebahagian pulau ini masih berhutan tebal. Saya percaya hutan ini telah menjadi sumber dan tempat walit mencari makannya.





Semasa tiba di jeti pulau ini, saya sempat berjalan-jalan disekitaran bangahian utama bandar Pangkor. Memang ada kedengan bunyi ajukan suara burung walit. Saya congak ada dua buah bangunan, dibahagian atas rumah kedai yang mengeluarkan suara ajukan tersebut. Walaubagaimana pun RBW tidak jelas kelihatan.

Dalam perjalan dengan teksi untuk pulang ke jeti, kami melalui pekan kecil Sungai Pinang. Di sini memang ada kelihatan dengan jelas beberapa buah RBW. Lihat beberapa gambar berikut.









Sekian,



Dr Azizol bin Mohd Sharun (DVM, MAgrS)

No comments:

Post a Comment