Saturday, December 27, 2014

DARI MAJALAH TRUBUS DISEMBER 2014 XLV

Salam Hormat,

Semasa saya berkunjung ke Indonesia pada 5hb Disember yang lepas, saya membeli majalan ini semasa menunggu penerbangan balik di Lapangan Terbang Sukarno-Hatta Jakarta. Saya sememangnya kalau ke Indonesia misti mencari dan membeli majalah ini yang penuh dengan rencana pertanian, termasuk peternakan burung walit.

Kali ini saya ingin berkongsi dan memaparkan semula konsep Rumah Murah untuk walit yang direncanakan oleh seorang perunding industri walit di Indonesia ini, yang baru berusia 31 tahun, Philip Yamin.

Salah satu rekabentuk yang beliau sarankan ialah yang berbentuk sejajar ( antara runag legar dan ruang bersarang ) seperti di dalam rajah berikut.


                                     Rekabentu Rumah Murah Walit

Saiz lubang masuk ialah 40cmX60cm. Manakala ruang legar dan ruang bersarang berukuran 4mX4m (12'x12'). Rumah yang disarankan ini agak besar sedikit daripada makmal Walit Dr Azizol (12'X20') di Jerangau. 

Satu perkara yang menarik ialah dinding pemisah antara ruang legar (ruang putar) dan ruang bersarang diperbuat daripada kain berwarna hitam sahaja (lihat rajah). Menurut beliau lagi, perlu diperhatikan lokasi dimana bangunan ini ditempatkan. Jika sekitaran telah ada dan banyak RBW yang berskala besar, kemungkinan walit untuk berkunjung ke rumah kecil ini agak sedikit. Jadi ia sesuai dibina di lokasi yang belum ada RBW didirikan.

Skian.


Dr Azizol bin Mohd Sharun

No comments:

Post a Comment