Thursday, March 28, 2013

MAKMAL WALIT DR AZIZOL : PERIHAL BANJIR BULAN DISEMBER 2012

Salam hormat,

An update yang terakhir mengenai makmal ini ialah melalui penulisan saya pada bulan August,2012.

Semenjak banjir pada akhir bulan Disember, 2012 saya tidak boleh memasuki makmal ini disebabkan daun pintu masuk masih melekat (kembang disebabkan air banjir) sehinggalah pada 27hb March,2013 baru-baru ini. Oleh itu saya tidak dapat hendak menceritakan apa yang berlaku dan apa kesanya terhadap walit yang mendiami makmal ini, sebaik selepas banjir berkenaan.

Berikut saya gambarkan bangunan makmal ini di saat banjir pada tahun 2011. Banjir tahun berkenaan tidak besar, berbanding pada Disember tahun 2012.







                                             Dalam Bilik Video

Tetapi banjir pada Bulan Disember,2012 lalu lagi besar dan air di dalam bilik video ini melepasi ketinggi switch bord. Lihat gambar berikut,



Perhatikan kesan habuk polystrene di daun pintu yang berwarna hitam. Itulah ketinggian air kali ini. Peralatan video, kipas angin telah diselamatkan oleh pekerja Kembar Teguh dan swtch letrik di putuskan pada hari berkenaan.

Berikut gambaran di dalam makmal ini di tingkat bawah.



Perhatikan air naik hampir mencecah papan sirip, kira dua kaki sahaja lagi. Saya memikirkan bagaimanakah walit yang tingal ditingkat bawah ini hendak turun. Nampaknya tiada masaalah.

Pemeriksaan saya pada 27hb March (baru-baru ini), saya mendapati ada 32 buah sarang ditingkat bawah. Kebayakan sarang ada anak dan telor.



Pengiraan walit pada sebelah petang hari berkenaan mendapati sebanyak 141 ekor balik ke Makmal. Jumlah ini tidak berbeza berbanding pada pertengahan tahun 2012.

Kesimpulanya, banjir berkenaan tidak menjejaskan walit yang mendiami makmal ini. Cumanya, anda yang hendak mendirikan RBW yang baharu perlulah berhati-hati. Tempat yang dahulunya tidak banjir, kini terjejas terus.


Skian


Dr Azizol Mohd Sharun

No comments:

Post a Comment