Tuesday, December 26, 2017

MARI KITA RAMAI-RAMAI AMALKAN MEMAKAN SBW ATAU PRODUK SBW PADA TAHUN 2018

Salam hormat,

Sedar tidak sedar kita telah menghampiri tahun 2018. Seterusnya saya mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan Selamat Tahun Baharu 2018 kepada semua pembaca dan follower blog saya. Semoga di tahun 2018 kita akan lebih diberkati olehNya. Aminn..

Satu matlamat untuk kita semua yang terlibat di dalam industri peternakan burung walit, saya mencadangkan, supaya kita semua bermula dan berterusan mengamalkan memakan SBW atau produknya. Kenapa saya mengajak kita semua berbuat demikian? Amnya, dan berpandukan pengalaman saya sendiri, mengamalkan memakan SBW atau produknya akan memberikan anda satu tahap kesihatan yang amat baik. Jadi jangan kita jual kesemua SBW yang kita tuai. Dan janganlah pula untuk kita makan yang gred C atau yang hancur. Sesuai pada hemat saya, diantara SBW yang digredkan sebangai Gred AA, sedikit diketepikan untuk kegunaan kita sendiri. Kita semua misti menganggap diri kita adalah terpenting di dalam industri ini.

Di dalam seminar EBN 2016 yang lalu beberapa pencerahan yang saya angap penting telah di bentangkan dan akan saya ketengahkan di dalam penulisan kali ini.


Pertama sekali saya hendak memetik pembentangan utama (Key Note Adress) Ybhg. Dato Dr. Kamaruddin bin Md Isa, selaku Ketua Pengarah JPV, seperti yang ditulis di dalam abstract kertas berkenaan, dan berbunyi seperti berikut:-

The nest contain almost all of the essential ingrediants for body maintenance. Amino acids, minerals and others keep the body healthy and increase immunity aginst a host of illness. Another bioactive property is the anti-oxidants which are rsponsible agent for reverse-aging in cells”

Pendek kata SBW adalah merupakan bahan makanan yang hampir lengkap dan sesuai untuk membekal bahan keperluan asas untuk badan supaya berada di dalam keadaan sehat. Di samping ia dapat mengukuhkan sistem pertahanan badan (body immune system), kandungan anti-oksiden yang juga terdapat di dalam SBW boleh membantu melengahkan penuaan sel-sel.

Perhatikan zat-zat yang terkandungan di dalam SBW seperti di dalam paparan berikut.



Gambar 1: Komposisi EBN

Daripada gambar di atas, jelas menunjukkan kandungan Protin di dalam SBW mengatasi yang terdapat pada daging ayam, daging lembu dan juga ikan.

Bagi mereka yang telah melewati umur 55 tahun, salah satu pemakanan yang penting dan perlu di ambil ialah kalsium. Kita lihat daripada gambar di atas juga, SBW memiliki kandungan kalsium yang tinggi. Nilai ini hampir dua kali ganda kandungan kalsium dalam susu.

Sukacita saya menarik perhatian anda semua, khususnya kepada kaum lelaki, SBW juga didapati mengandungi hormon testosterone. Testerone adalah hormon kelelakian (male sex hormone). Jadi bagi mereka yang libido-nya telah menurun, mungkin dengan memakan SBW atau produknya boleh mengembalikan kekuatan dan tenaga mereka yang berkenaan. Dari sudut tenaga atau kekuatan fizikal, pengalaman saya mendapati badan berasa kurang letih dan boleh membuat sesuatu kerja dengan jauh lebih lama. Pada umur menjangkau 64 tahun ini, Alhamdullilah, saya masih mampu memandu selama 7 ke 8 jam dalam sehari dan tidak berasa letih selepas itu.

Menyentuh tentang pengalaman juga, saatu perkara yang saya alamai ialah apabila saya terkena hujan atau berhujan, Alhamdullilah, saya tidak berasa sakit kepala selepas itu berbanding pada kebanyakkan kita. Phenomena ini turut di akui oleh ramai yang telah mengamalkan memakan SBW atau produknya.

Sebagi rumusan, mengamalkan memakan SBW atau produknya memang banyak faedahnya kepada diri kita. Perhatikan paparan berikut.


Gambar 2: Kebaikan lain SBW


Sekian,



Dr Azizol bin Mohd Sharun (DVM, MagrS).

No comments:

Post a Comment