Wednesday, December 21, 2016

TEKNOLOGI DRONE DAN RBW

Salam hormat,

Kali ini saya hanya nak berkongsi gambar RBW saya, atau lebih dikenali dengan makmal Walit Dr Azizol, yang jarang dirakam dari udara dengan menggunakan teknoligi drone. Lihat gambar-gambar berikut.































Kelihatan RBW saya jelas dari udara. Agaknya walit juga melihat RBW saya begitu. Tiada pokok atau struktur lain yang berdekatan yang melindungi RBW berkenaan.

Jika saya ada alat drone dan tingal tidak jauh daripada lokasi RBW ini, kemungkinan saya boleh menghantar drone sahaja untuk merakam gambar atau gambar vodeo bagaimana walit pulang di waktu senja atau keluar di pagi hari. Mungkin juga kita boleh arahkan drone ini untuk mengambil gambar dekat, untuk melihat predator di pintu masuk walit dan lain-lain hal yang perlu dirakam.

Apakah teknologi ini boleh membantu kita mengawal RBW daripada dicerobohi pencuri? Sama-sama kita fikirkan dan teliti pengalaman penggunaan teknologi ini di luar negara. Baru-baru ini di MAHA teknologi initelah diguinakan untuk menabur baja atau menyembur racun makhlok perosak pada petak tanaman.


Sekian,



Dr Azizol bin Mohd Sharun

No comments:

Post a Comment