Saturday, September 13, 2014

KARNIVAL USAHAWAN DESA (KUD) ZON TIMUR 2014

Salam hormat,

KUD zon timur telah diadakan di kompleks RTC KETENGAH antara 11hb hingga ke 14hb September 2014. Saya berkesempatan meninjau kegiatan usahawan desa yang menyertai karnival kali ini.



Setelah melihat kesemua lot pamiran, saya perhatikan terdapatnya beberapa usahawan yang terlibat di dalam industri SBW. hampir semua kegiatan berkisar di dalam penghasilan produk tambah nilai. Berikut dipaparkan beberapa lot usahawan tersebut untuk kejelasan kita semua.







Pada hari ke dua terakhir karnival turut diadakan kursus mencuci sarang burung walit. Puan Fadilah adalah merupakan seorang yang berkepakaran tinggi di dalam bidang ini telah memberikan tunjuk ajar kepada kira-kira 65 orang peserta. Ramai juga yang terdiri daripada golongan belia yang menyertai program sehari ini. Satu taklimat ringkas bidangusaha telah diberikan pada permulaan kursus dan disampaikan oleh seorang pengusaha yang telah lama bergiat di dalam penghasilan SBW di Terengganu iaitu YH.Dr Saleh.


                                             Sessi taklimat ringkas





Saya perhatikan secara keseluruhanya minat di dalam bidangusaha ini masih segar di sekitaran bandar AMBS Dungun ini. Usaha mengajar mencuci dan memasak SBW adalah merupakan satu usaha yang amat baik ketika ini. Adalah diharapkan mereka yang menghasilkan sarang dapat memunafaatkan sarang-sarang yang pecah, dan dari gred C untuk keluarga masing-masing.



Skian


Dr Azizol Bin Mohd Sharun

No comments:

Post a Comment