Friday, November 29, 2013

SATU DAERAH SATU INDUSTRI 2013 DI MITC MELAKA

Salam hormat,

Hari ini (29hb November,2013) adalah merupakan hari pertama berlangsungnya pamiran SDSI 2013 dan saya berkesempatan untuk melawat pamiran berkenaan. Pamiran akan berakhir pada 01hb Disember,2013 nanti.

Nampaknya pamiran dikelompokkan mengikut negeri dan Lembaga Kemajuan Wilayah. Setiap negeri pula turut mempamirkan kebudayaan masing-masing, termasuk dari Sabah dan Sarawak. Tambah menarik, khususnya bagi kaum wanita ialah adanya penyertaan di peringkat Antarabangsa dari negera Kemboja. Negara ini mempamir dan menjual banyak permata hiasan wanita dan produk berkaitan yang saya nampak begitu cantik dan mengasyekkan jika melihatnya. Jika ada kewangan boleh lah membelinya khususnya untuk yang tersayang.

Di pamiran ini juga terdapat sebanyak 7 syarikat dan usahawan individu yang mempemirkan produk Srang Burung Walit(SBW) mereka, ada yang telah lama dikenalai dan ada yang baru. Berbanding dengan sambutan Hari Peladang Penternak dan Nelayan di peringkat kebangsan 2013 yang lalu, penyertaan disini lagi ramai dan menggalakkan. Bagi saya ini satu pertanda yang baik. Jika kita semua yang terlibat dengan industri ini mengusahakan pasaran tempatan, saya yakin industri ini boleh bertahan lama dan boleh membantu meningkatkan pendapatan mereka yang terlibat.

Berikut adalah gambaran syarikat-syarikat dan individu usahawan yang telah menyertai pamiran SDSI 2013 ini.


                               Norhadi Gemilang Food Enterprise


                                        Walit Assunnah 7 in 1


                                        Blossom View Sdn Bhd

                                              Walit World


                                                 Al-Kautsar


                                      Restu Walit Dari AMBS Dungun

Masih saya perhatikan banyak bungkusan produk yang tidak mempamirkan gambar burung walit yang betul.


Skian,


Dr Azizol bin Mohd Sharun

No comments:

Post a Comment