Thursday, November 14, 2013

HARI PELADANG PENTERNAK DAN NELAYAN KEBANGSAAN 2013

Salam hormat,

Saya berkesempatan singgah dan melawat HPPK 2013 yang diadakan di Padang MPK 2, Kuantan. Hari ini (Jumaat,15hb) adalah merupakan hari terakhir pamiran. Berikut adalah gambaran di pamiran tersebut berkaitan dengan industri SBW.

Kali ini saya perhatikan JPV hanya mengadakan pertandingan meneka berat SBW yang tersimpan di dalam sebuah kelalang kaca dan hadianya adalah sebuah basikal.





Semasa berkunjung ke ruang pamiran JPV, saya telah ditemuramah perihal industri walit semasa. Di dalam wawancara tersebut saya juga telah menceritakan pengalaman lawatan saya ke Selatan Thailand serta kedudukan harga di sana.

Penglibatan pihak swasta pula, saya dapati ada 4 buah syarikat yang terlibat dengan penghasilan produk berbentuk minuman, yang ditempatkan di gerai Agrobazar IAT.


                                              Pearl Walit


                            Syarikat dari Palong Negeri Sembilan


                                 Abaabil Enterprise dari Ipoh


                        Norhadi Gemilang Food Enterprise dari Johor

Saya cuma perhatikan masih ada syarikat yang tidak mempamirkan gambar burung walit yang betul, masih yang ekor bercabang digunakan. Saya menyatakan kepada mereka gambar yang tidak betul memgambarkan pengusaha sendiri tidak kenal burung walit, maka produk yang dijual juga boleh menjadi tanda tanya tulin atau pun produk burung layang-layang yang lain.

Skian



Dr Azizol bin Mohd Sharun

No comments:

Post a Comment