Monday, April 22, 2013

PLASTIK BERDURI MENGANTIKAN PAPAN SUDUT

Salam hormat,

Ekoran lawatan saya ke Surabaya juga, saya ditonjolkan kepingan plastik, berwarna hitam, dan berduri untuk dipasang pada sudut sirip bagi mengantikan penggunaan papan sudut. Lihat gambar berikut,



Cumanya saya tidak pula bertanyakan lebih lanjut, sama ada ia di pasang di peringkat awal lagi atau pun apa bila rumah terlah beroperasi lama. Kegunaan alat ini dipasang di sudut-sudut ialah bagi mengelakkan walit membuat sarang di sudut-sudut.



Bagi saya, alat ini tidak sesuai digunakan sama sekali. Kenapa? Kerana apabila kita mula memikat walit, biasanya yang masuk dan menginap ialah walit-walit muda. Walit muda akan membuat sarang di sudut-sudut. Jika plastik ini digunakan kebimbanggan saya walit tidak akan mendiami rumah yang kita bina.

Kenyataan diatas adalah berdasarkan satu pengalaman yang saya lihat di sebuah rumah walit di Gemas, Negeri Sembilan, hampir dua tahun yang lepas. Saya di jemput untuk melihat dan memberikan nasehat kenapa walit tidak masuk dan bersarang selepas setahun beroperasi. Satu perkara yang saya jumpa ialah penggunaan kayu bruti di sudut-sudut( gambar di bawah), seolah-olah memang perunding yang membina premis berkenaan tidak mahu walit bersarang di sudut-sudut yang terdapat di dalam rumah berkenaan.



Skian,



Dr Azizol bin Mohd Sharun

No comments:

Post a Comment