Saturday, September 28, 2019

JALAN-JALAN MELIHAT PERKEMBANGAN PETERNAKAN BURUNG WALIT.


Salam hormat,


Pada 15hb Septermber, 2019 saya dijemput oleh seorang kawan lama ke TKPM Sungai Atong, Lipis Pahang. Saya memilih laluan daripada Temerloh ke Jerantut, kemudian Benta dan bermalam di Kuala Lipis. Perjalanan saya ialah pada 14hb September, 2019.

Saya perhatikan antara Jerantut dan Benta nampak beberapa buah RBW yang agak besar dalam pembinaan. Tangapan saya ketika ini masih ada usaha dan minat untuk mencari sumber pendapatan dari penjualan SBW. Berikut adalah gambar sebuah RBW dalam pembinaan berdekaatan simpang ke Kerambit dan jalan Jerantut- Benta.



                                  Sebuah RBW dalam pembinaan


Setelah check-in di salah sebuah hotel di K Lipis (bandar baharu), saya sempat meninjau di sekitaran bandar baru ini. Ketikan itu sudah hampir waktu magrib. Memang banyak burung walit di sini. Beruntunglah kawan-kawan kita yang berada di Lipis.

Keesokkan harinya saya ke TKPM Sungai Atong. Sambil menjamu selera dengan makanan yang disediakan, saya terlibat sedikit dalam sessi perbincangan yang di adakan. Sedikit sebanyak saya sempatlah menyumbang idea dan buah fikiran di sini.

                                Sessi perbincangan di TKPM Sg Atong


Apa yang saya perhatikan juga di sekitaran kawasan TKPM ini juga kelihatan bayak walit beterbangan. Saya yakin jika ujian suara dibuat misti banyak walit yang akan datang, menunjukkan kawan ini amat berpotensi untuk projek RBW. Semuanya saya maklum kepada mereka yang hadir dan serahkan kepada kebijaksanaan masing-masing dalam perkara ini.


Sekian,



Dr Azizol bin Mohd Sharun (DVM, MAgrS).

No comments:

Post a Comment