Monday, April 15, 2019

LAWATAN TERANCANG DAN BERJADUAL (LTJ) KE PREMIS WALIT DAN PENGUSAHANYA ADALAH PERLU



Salam hormat,


Kebelakangan ini saya berpeluang meninjau ke beberapa premis walit yang bermasaalah. Satu perkara penting yang saya temui ialah kurangnya kesedaran pengusaha terhadap perlunya pemantauan dan pengurusan yang berkala terhadap premis walit mereka. Keaalpaan mereka telah menimbulkan keadaan TIDAK AMAN di dalam rumah-rumah tersebut. Keadaan ini adalah merupakan salah satu punca utama kenaapa populasi walit tidak berkembang dari tahun ke setahun.

Dengan lain perkataan RBW yang bermasaalah adalah kesan daripada “pengusahanya yang bermasaalah” dalam hal ini. Itulah punca sebenar. Apa yang kita lihat pada RBW ini adalah merupakan kesan atau simptom kepada “masaalah” pada pemiliknya.

Ekoran daripada tinjauan ini, saya berpendapat LTJ perlu dilakukan oleh kakitangan JPV Daerah dari bidang berkenaan. Pengusaha yang mempunyai kewangan yang kukuh boleh melantik mana-mana perunding bagi tujuan yang sama.

Saya sedar akan kelemahan yang ada di peringkat jabatan, khususnya dari segi pengalaman serta ilmu kakitangan berkaitan dalam bidang ini. Tetapi itu pada hemat saya tidak seharusnya menjadi penghalang besar kepada perlaksanaan program ini. Mereka boleh meminta pandangan daripada perunding industri walit bagai mana sesuatu masaalah pokok itu dapat diselesaikan.

Satu lagi hal yang tidak kurang jua pentingnya ialah kurangnya keyakinan para pengusaha kepada cakap-cakap atau cadangan pihak perunding, khususnya perunding yang tiada memiliki RBW sendiri. Tambahan pula sebelum itu telah beberapa orang perunding melakukan penambahbaikan tetapi gagal juga.

Saya dapati kes-kes sebegini dapat diselesaikan dengan mendedahkan mereka, secara terus, kepada beberapa premis RBW yang berjaya. Di samping menyuntik semangat, mereka juga akan dapat rakan walit yang baharu di mana mereka boleh merujuk apabila timbul sesuatu masaaalah.




                    Lawatan : Pengusaha KEJORA di Kota Gelangi Jerantut


Dari sudut pengusaha yang mana kepakaran dan RBW mereka jadi bahan rujukan, dalam sessi pendedahan ini amat sessuai diberikan sedikit imbuhan. Ini bagi menghargai masa dan ilmu yang mereka curahkan kepada pengusaha-pengusaha yang bermasaalah tadi. Buatlah satu keputusan dasar akan kadar yang sesuai. Kerja sama sebegini adalah merupakan satu usaha untuk sama-sama berjaya.

Di samping program LTJ ini, amat sesuai jika pihak berwajib mempertingkatkan program KURSUS PETERNAKAN BURUNG WALIT kepada semua pengusaha walit. Pengusaha yang bermasaalah adalah pengusaha yang kurang berilmu dalam bidang ini. Pecahkan program kepada ASAS PETERNAKAN BURUNG WALIT dan KURSUS LANJUTAN yang mana memberikan fokus kepada bahagian-bahagian peternakan yang lebih khusus.

Usaha seperti ini dan jika dilaksanakan secara berterusan saya yakin akan dapat membantu ramai pengusaha walit untuk terus berjaya, khususnya dari kalangan orang Melayu.


Sekian,



Dr Azizol bin Mohd Sharun (DVM, MAgrS).


No comments:

Post a Comment