Tuesday, November 15, 2016

SATU CONTOH PERALATAN BAGI MEMBEKAL TENAGA SOLAR UNTUK RBW

Salam hormat,

Bagi RBW yang berjauhan daripada sumber tenaga TNB, sumber tenaga solar adalah merupakan alternatif terbaik.

Saya telah mengubah punca tenaga letrik di RBW saya di Jerangau kepada sistem solar, berikutan beberapa masaalah yang saya hadapi jika terus mengunapakai punca tenaga TNB. Berikut adalah perlatan yang saya beli untuk RBW saya.

1. Solar panel.



                                         Sekeping Solar panel


                               Belakang Solar Panel Bahagian Atas


                                       Jenis Mono Cryataline

Saya diberi tahu, jinis mono Crystalline ini lebih cepat meng-charge batri daripada jinis poly-crystalline.

2. Batri.



                                                Batri Jinis Basah

    Hanya sebuah batri basah diperlukan. Toping-up cecair setiap 3 bulan.

3. Control panel.


                                               Controll panel

   Di dalam controll panel telah dipasangkan voltage regulator (atas sebelah kanan), dua buah timer untuk dua buah power amp, satu USB untuk meng-charge handfone dan dua point out-put untuk kegunaan lain-lain alat seperti lampu.

4. Power Amps


                              Power Amp Bersama satu Pendrive

Power amp yang kecil ini mampu memberikan suara yang kuat kepada 200 buah tweeter. Jika anda menggunakan power amp yang biasa, batri akan habis dalam masa beberapa jam sahaja. Penting mengetahui, bagi penggunaan sistem solar sebagai punca tenaga, gunakan power amp yang sesuai dengan kekuatan tenaga yang dibekalkan.

Saya menggunakan dua power amps, satu untuk suara luar dan satu untuk suara dalam.


Sekian,



Dr Azizol bin Mohd Sharun

2 comments:

  1. Mungkin dr boleh share details seperti kos solar system ini dan kedai yg ada jual

    ReplyDelete
  2. Biasanya berapa harga untuk 1 set sound system ni?

    ReplyDelete