Wednesday, March 23, 2016

SUHU DINDING DAN SILING RBW YANG PRODUKTIF

Salam hormat,

Sebuah RBW berukuran 20'X40' dan 9' tinggi antara sirip dan lantai, setingkat sahaja, kini telah menghasilkan secara purata 2 Kg SBW mentah sebulan. Kualiti sarang juga dari gred AA atau AB. Umur RBW ini ialah 4 tahun. Saya menganggap RBW ini berjaya.

Berkedudukan dicelah antara dua bangunan kediaman. Lihat gambar-gambar berikut.






Pada kira-kira jam 3 petang, suhu di dalam RBW ini ialah 27 selsius dan kelembapan 78%.  Bacaan ini pada ketika musim panas melampau sekarang. Bagi menunjukkan suhu pada dinding dan siling bangunan saya ketengahkan rajah-rajah berikut.



                                      Lay-Out Bangunan

Berikut pula adalah bacaan suhu pada dinding di beberapa lokasi di dalam bangunan dan suhu siling pada jam 3 petang.



                                     Suhu Bahagian Dinding



                                    Suhu Bahagian Siling

Saya menggunakan alat leaser thermometer bagi tujuan pengukuran suhu dinding dan siling RBW ini. Daripada gambar pertama dan kedua anda sendiri nampak jinis bata yang digunakan. Di atas siling bangunan ini ada diletakkan kepingan polystreen setebal 4". Manakala lubang masuk walit adalah secara terjun melalui lubang sebesar 6'X4'.

RBW ini menggunakan 3 PA, dua untuk suara dalam yang digilir-gilirkan. Miasmata walit yang original digunakan. Tiada pemakaian sebarang "homon" atau "pewangi".

Satu aspek pengurusan RBW ini yang sesuai saya ketengahkan ialah, pengusaha ini akan membasahkan lantai RBW ini setiap 3 hari. Aktiviti ini dibuat selepas tinja walit yang ada dikaut ketepi.


Sekian, untuk renungan anda semua.


Dr Azizol bin Mohd Sharun

No comments:

Post a Comment