Friday, September 11, 2015

SERVALEN PENYAKIT DI RBW

Salam hormat,

Bagi setiap RBW yang berdaftar dengan JPV, servalen penyakit dijalankan sekali dalam setahun. Antara penyakit-penyakit yang diawasi ialah HPAI, ND (sampar) dan kuman Salmonella.

Bagi tujuan persampelan ini hanya tinja walit yang baru digunakan bagi tujuan persampelan ini. Caranya dengan memungut sample tinja yang baru dengan menggunakan kertas surat khabar lama. Surat khabar ini daihamparkan dilokasi-lokasi dimana ada kedudukan walit di dalam rumah berkenaan selama 4 ke 5 hari sebelum tarikh persampelan.



                                    Hamparan Surat Khabar Digunakan

Pada hari ke empat atau ke lima, persampelan dilakukan. Ia boleh dilakukan di dalam RBW itu sendiri atau dengan membawa surat khabar yang ada tinja baru walit ke luar dan persampelan boleh dilakukan di makmal atau pejabat JPV berkaitan.


                                             Persampelan  Di Dalam RBW

Sebanyak 10 hamparan surat khabar (lama) digunakan bagi sesebuah RBW. Sebanyak 5 swabs di ambil bagi setiap RBW. Kesemua contoh-contoh ini di proses dan dihantar ke makmal pusat di Pusat Penyelidekan Veterinar Ipoh Perak. Pihak JPV memakluamkan setakat ini tiada penemuan yang penting.



                        Media Yang Digunakan Untuk Menganhrat Contoh

Pada hemat saya usaha yang dijalankan oleh pihak JPV ini wajar diteruskan bagi menjaga kepenting inustri kita di masa hadapan. Ia juag memberikan keyakinan kepada penguna bahawa hasil RBW kita selamat untuk di makan.


Skian,



Dr Azizol bin Mohd Sharun.

No comments:

Post a Comment